خانه / مصاحبه‌ها / رسانه‌ی ملی باید محوریت جریان اطلاعات در جامعه را در اختیار بگیرد

رسانه‌ی ملی باید محوریت جریان اطلاعات در جامعه را در اختیار بگیرد

شکوهیان‌راد رسانه‌ی ملی را مرکز و محور جریان اطلاعات جامعه دانست و گفت: رسانه باید با عملکرد هوشمندانه، روش‌شناسی کند و برنامه ارائه دهد و اعتماد مردم را نسبت صحت و کامل بودن تبلیغات جلب نماید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو، مهندس محمدعلی شکوهیان راد، مدرس دانشگاه تهران و پژوهشگر آزمایشگاه پژوهشی فضای سایبر با برنامه‌ی «انعکاس» در مورد تکنیک‌های رسانه‌ای و انتخابات، به صورت تلفنی مصاحبه کرد.

شکوهیان‌راد گفت: تکنیک‌های کنترل جمعی اطلاعات و رسانه، مهندسی اطلاعات را در برگرفته که در سه حوزه‌ی ارائه اطلاعات اشتباه (Mis Information)، اطلاعات انبوه (Mass Information) و قطع دسترسی به اطلاعات (Dis Information) جای می‌گیرد.

وی جعل، تخریب و ایجاد تشویش را در حوزه اطلاعات اشتباه، ایجاد چندجانبگی برای اُفت تحلیل مخاطب را در حوزه انبوه‌نمایی و انکار و بی‌خبرسازی را در حوزه عدم دسترسی به اطلاعات خواند و در مورد قدرت منحصر به فرد رسانه اظهار کرد: رسانه ابزاری برای کنترل جریان اطلاعات است که به اِزای آن می‌توان جامعه را شکل داد. لذا اگر رسانه هوشمند عمل کند می‌تواند جامعه را به هوشمندی و بالندگی برساند و اگر نتواند این مهم را محقق سازد، دیگران از طریق قدرت رسانه جامعه‌ی ما را به سمتی که بخواهند، سوق می‌دهند.

به گفته‌ی مدرس دانشگاه تهران، کنترل فضای سایبر در گرو بروزرسانی حدود و ثغور قانونی تبلیغات انتخاباتی، مدیریت روی فضای غیر ملموس، عدالت تبلیغاتی، بازدارندگی واقعی حقوقی و رصد و نظارت دقیق است و تا این مسائل حل نشود، همچنان شاهد مشکلات امروزی هستیم.

 

*شواری نگهبان، ستاد انتخابات کشور و مجلس برای نظارت به انتخابات ورود کنند

شکوهیان راد در رادیو گفت و گو، خاطرنشان کرد: اتهام‌هایی که نامزدها در رسانه‌ی رسمی به یکدیگر می‌زنند، اگر واقعی است چرا توسط قوه قضاییه پیگیری نشده و اگر نیست به نوعی ترویج اخلاق بد در جامعه است و اینها بر فضای عدالت تبلیغاتی اثر منفی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه بازدارندگی حقوقی باید از طریق حذف نامزدها در صورت بروز تخلفات از سوی آنها تعریف شود، اذعان کرد: شواری نگهبان، ستاد انتخابات کشور و مجلس باید به رصد و نظارت انتخابات ورود کنند و حتی زمینه‌ی جدید حقوقی برای کنترل آنها را تعریف نمایند.

شکوهیان‌راد نقش محوری صدا و سیما به عنوان رسانه‌ی ملی را فراتر از چیزی که هست خواند و متذکر شد: رسانه باید با عملکرد هوشمندانه، روش‌شناسی کند و برنامه ارائه دهد و به‌عنوان راهنما با جریان صحیح اطلاعات، روندی را برای معرفی نامزدها و برنامه‌های آنها رقم زند که اعتماد مردم را نسبت به صحت و کامل بودن تبلیغات جلب و مخاطب خود را حفظ کند.

وی در پایان اظهار کرد: رسانه ملی باید خود را به عنوان مرکزیت و محور جریان اطلاعات جامعه قرار گیرد.

 

دریافت صوت کامل مصاحبه‌ی رادیویی برنامه‌ی انعکاس مورخ ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰

لینک خبر در سایت رادیو گفت‌و گو

 

 

 

 

 

همچنین ببینید

جریان غرب‌گرا برای عدم تحقق شبکه ملی اطلاعات معامله کرده است

پژوهشگر آزمایشگاه پژوهشی فضای سایبر و مدرس دانشگاه تهران: برخی جریانات برای عدم تحقق شبکه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *