خانه / دوره‌ها و سخنرانی‌ها / دوره‌ی تبیینی شناخت راهبردی رسانه

دوره‌ی تبیینی شناخت راهبردی رسانه

«امروز رسانه‏‌ها در دنیا فکر، فرهنگ، رفتار و در حقیقت هویت فرهنگى انسان‌ها را القاء مى‌‏کنند و تعیین‌‏کننده هستند.»

امام خامنه‌ای – بیانات در دیدار مدیران و برنامه‌سازان رسانه‌ای کشورهای مختلف، ۲۶/اردیبهشت/۸۵

در عصر حاضر، رسانه مصداق راهبردی‌ترین نتیجه‌ی دانش سایبرنتیک است تا آنجا که به‌عنوان یک عنصر جامعه‌ساز شناخته می‌شود. لذا ضرورت راهبردی در طرح‌ریزی حکومت ایجاب می‌کند تا اولا ابعاد نظری و عملی رسانه به‌صورت جامع، دقیق و علمی مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد و ثانیاً در راستای تحقق علوم انسانی اسلامی، رسانه‌ی توحیدی و غیر توحیدی تبیین شده و تمایز آنها تعیین گردد.

از این رو به مدد و لطف خداوند متعال، از آذر ماه ۱۳۹۷ دوره‌ی آموزشی «شناخت راهبردی رسانه» به‌منظور ایجاد شناخت راهبردی در مخاطب نسبت به رسانه از فلسفه‌ی وجودی تا ساز و کار اجرایی آن آغاز گردید. هدف نهایی از اجرای این دوره‌ی آموزشی، تبیین چهارچوب، ماهیت، روش، مکانیزم، نقش و جایگاه رسانه‌ی توحیدی است که در ضمن آن بر اساس روش مطالعه‌ی تطبیقی، مؤلفه‌های مذکور نسبت به رسانه‌ی غیر توحیدی نیز توضیح داده می‌شود.

   * شرایط برگزاری
۱- جلسات دوره به‌صورت هفتگی است و مدت هر جلسه دو ساعت می‌باشد.

۲- حضور برای عموم افراد آزاد است اما توصیه می‌شود حاضران گرامی از آشنایی قبلی با حوزه‌ی رسانه برخوردار باشند.

   * مکان دوره
تهران، پل کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه‌ی ۳، پلاک ۷، زنگ یک، مرکز مطالعات آوا

   * زمان دوره
روزهای دوشنبه، ساعت ۱۸:۰۰ الی ۱۹:۳۰

(تغییر زمان و مکان دوره از طریق کانال دوره که در ادامه معرفی می‌شود، اعلام می‌گردد)

   * مدرس

محمد علی شکوهیان‌راد

   * انتشار محتوای دوره

۲۴ ساعت پس از برگزاری هر جلسه، فایل صوتی، پلت‌های ارائه شده و دیگر مستندات چند رسانه‌ای که در جلسه ارائه شده از طریق همین نوشتار منتشر می‌گردد.

همچنین فایل جلسات از طریق عضویت در کانال دوره به آدرس SC4Media (پیام‌رسان ایتا) نیز قابل دسترسی است.

  • دریافت فایل صوتی جلسات به‌همراه اسناد ارائه شده

۱- جلسه‌ی یکم، مورخ ۱۲ آذر ماه ۱۳۹۷ با عنوان «مفهوم‌شناسی رسانه»

جلسه‌ی یکم به «مفهوم‌شناسی رسانه» می‌پردازد که به‌عنوان پایه‌ و زیربنای موضوعی در مباحث شناخت راهبردی رسانه بسیار حائز اهمیت است و توجه به مطالب این جلسه، جایگاه بی‌بدیل رسانه را در فرایند جامعه‌سازی برای مخاطبان گرامی روشن می‌سازد.

محورهای موضوعی جلسه‌ی یکم:
۱- مفهوم رسانه
۲- سطوح شناخت
۳- سطوح شناخت رسانه
۴- نقش و جایگاه رسانه در جامعه‌سازی

دریافت صوت، پلت و مستندات جلسه‌ی یکم

 

۲- جلسه‌ی دوم، مورخ ۱۹ آذر ماه ۱۳۹۷ با عنوان «مطالعه‌ی تطبیقی رسانه‌ در جهان‌بینی توحیدی و غیرتوحیدی»

جلسه‌ی دوم به «مطالعه‌ی تطبیقی رسانه‌‌ی توحیدی و غیر توحیدی» می‌پردازد. شناخت حکمت، ماهیت و اصول رسانه در جهان‌بینی توحیدی، لازمه‌ی شناخت راهبردی رسانه برای شیعه‌ی زمان‌آگاه است و بدون اشراف و تسلط بر موارد مذکور، فرایند جامعه‌سازی توحیدی به‌دلیل بروز التغاط در محتوا و روش رسانه، با انحطاط و انحراف مواجه خواهد شد.

محورهای موضوعی جلسه‌ی دوم:
۱- آشنایی با مفهوم مطالعه‌ی تطبیقی
۲- رسانه در جهان‌بینی توحیدی
۳- رسانه در جهان‌بینی غیر توحیدی

دریافت صوت، پلت و مستندات جلسه‌ی دوم

 

۳- جلسه‌ی سوم، مورخ ۲۶ آذر ماه ۱۳۹۷ با عنوان «مطالعه‌ی تطبیقی علم ارشادی و علم اغوایی»

جلسه‌ی سوم به «مطالعه‌ی تطبیقی علم ارشادی و علم اغوایی» می‌پردازد. بر اساس آنچه در جلسه‌ی دوم بیان شد، رسانه‌ی توحیدی دارای علم ارشادی، هنر ارشادی، علم اقناعی و هنر اقناعی است. از آنجا که استقرار هنر ارشادی، علم اقناعی و هنر اقناعی بر علم ارشادی است و مبنای محتوای رسانه‌ی توحیدی را تشکیل می‌دهد، جلسه‌ی سوم به تبیین و تشریح ماهیت و ابعاد «علم ارشادی» در رسانه‌ی توحیدی و نقطه‌ی مقابل آن «علم اغوایی» در رسانه‌ی غیر توحیدی اختصاص یافته است.

محورهای موضوعی جلسه‌ی سوم:
۱- تعاریف مفاهیم علم، رشد و علم ارشادی
۲- تشریح ویژگی‌های علم ارشادی
۳- تشریح ویژگی‌های علم اغوایی

دریافت صوت، پلت و مستندات جلسه‌ی سوم

 

۴- جلسه‌ی چهارم، مورخ ۱۰ دی ماه ۱۳۹۷ با عنوان «بررسی مصداقی علم و هنر اغوایی در رسانه‌ی غیرتوحیدی»

جلسه‌ی چهارم به «بررسی مصداقی علم و هنر اغوایی در رسانه‌ی غیرتوحیدی» می‌پردازد. در جلسه‌ی سوم به تبیین علم و هنر ارشادی در رسانه‌ی توحیدی پرداخته شد اما از آنجا که در این حوزه، فقر شدید آثار رسانه‌ای وجود دارد، لذا ارائه‌ی محتوا در جلسه‌ی سوم به‌صورت انتزاعی و تبیین نظری انجام شد.
در مقابل برای مطالعه و تشریح علم و هنر اغوایی در رسانه‌ی غیر توحیدی، به‌دلیل کثرت آثار رسانه‌ای در این حوزه، جلسه‌ی چهارم با استفاده از روش توضیح مصداقی به تشریح این مهم پرداخت.

محورهای موضوعی جلسه‌ی چهارم:
۱- تشریح علمی و مصداقی «چیستی» اغوا
۲- بررسی «چگونگی» اغوا در رسانه‌ی غیرتوحیدی؛ شامل:
– مهندسی اطلاعات
– علم و هنر اغوایی
– تکنیک‌های اغوا در رسانه‌ی غیر توحیدی
۳- توضیح «چرایی» اغوا از سوی رسانه‌های غیر توحیدی

دریافت صوت، پلت و مستندات جلسه‌ی چهارم

 

۵- جلسه‌ی پنجم، مورخ ۱۷ دی ماه ۱۳۹۷ با عنوان «جریان‌شناسی در رسانه»

جلسه‌ی پنجم به مبحث «جریان‌شناسی در رسانه» اختصاص دارد. نه تنها تصور عموم جامعه، بلکه اعتقاد اصحاب رسانه بر این است که رسانه‌ی وابسته امکان انتشار محتوا به‌صورت عادلانه و منصفانه را نداشته و نسبت به وقایع به‌صورت جانبدارانه قضاوت و اقدام می‌نماید. از این رو ارزشی با عنوان «بی‌طرفی» برای رسانه تعریف شده است. اما آیا تحقق رسانه‌ی بی‌طرف در عمل امکان‌پذیر است؟ آیا می‌توان رسانه‌ای ایجاد نمود که هیچ جریان فکری بر محتوای آن غالب نباشد؟ و فراتر از آن، آیا بی‌طرفی که امروزه به‌عنوان یک ارزش در حوزه‌ی رسانه مطرح می‌شود، یک معیار توحیدی است یا زاییده‌ی جهان‌بینی غیرتوحیدی می‌باشد؟
در جلسه‌ی پنجم به این پرسش‌های کلیدی، پاسخ داده خواهد شد.

محورهای موضوعی جلسه‌ی پنجم:
۱- آشنایی با مفهوم جریان‌شناسی در رسانه
۲- سطوح جریان‌شناسی در رسانه
– سطح راهبردی
– سطح جهان‌بینی (ایدئولوژیک)

دریافت صوت، پلت و مستندات جلسه‌ی پنجم

 

۶- جلسه‌ی ششم، مورخ ۱ بهمن ماه ۱۳۹۷ با عنوان «رسانه، عنصر جریان‌ساز»

جلسه‌ی ششم با عنوان «رسانه، عنصر جریان‌ساز» نقش رسانه در جامعه را به‌عنوان عامل جریان‌سازی بررسی می‌نماید. مبحث جلسه‌ی پنجم که به جریان‌شناسی رسانه اختصاص یافت، این پدیده‌ی جامعه‌ساز را از نگاه یک مخاطب مورد بررسی قرار می‌داد و هدف آن، بیان سطوح و روش شناخت جریان‌های ایدئولوژیک و استراتژیک حاکم بر یک رسانه بود.
در جلسه‌ی ششم، «جریان» یک رسانه از نگاه «صاحب رسانه» که محتوای آن را تولید می‌کند، بررسی خواهد شد و بیان می‌گردد که برای جریان‌سازی توسط رسانه، چه فرآیندی محقق می‌شود.
در واقع جلسه‌ی ششم، روش اثرگذاری بر جامعه‌ی هدف از طریق رسانه را تشریح می‌نماید.

محورهای موضوعی جلسه‌ی ششم:

۱- جامعه‌سازی از طریق جریان‌سازی
۲- چگونگی جریان‌سازی
– مهندسی اطلاعات
– سطوح اطلاعات

۳- جریان‌های حاکمه و صادره در رسانه

دریافت صوت، پلت و مستندات جلسه‌ی ششم

 

  • توضیح: به‌دلیل تغییر محل برگزاری دوره و حضور مخاطبان جدید، جلسات هفتم و هشتم که به‌ترتیب مورخ ۱۸ و ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ برگزار شد، به‌مرور جلسات یکم تا ششم اختصاص یافت.

 

۸- جلسه‌ی نهم، مورخ ۲۳ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ با عنوان «نسبت‌شناسی الگو در رسانه‌ی توحیدی و غیرتوحیدی»

پس از تبیین نقش رسانه در تمدن‌سازی و محتوای رسانه در ارزش‌سازی، جلسه‌ی نهم با عنوان «نسبت‌شناسی الگو در رسانه‌ی توحیدی و غیرتوحیدی» به معرفی و تبیین مفهوم «مؤلفه‌های محتوایی» که جهت‌دهنده‌ی ارزش‌های محتوا در رسانه هستند می‌پردازد.

در این جلسه اهم مؤلفه‌های محتوایی در رسانه معرفی شده و یکی از آنها یعنی «الگو» تشریح می‌گردد. در ادامه نیز نسبت‌شناسی الگو در جهان‌بینی توحیدی و غیرتوحیدی ارائه می‌شود.

محورهای موضوعی جلسه‌ی نهم:

۱- مؤلفه‌های محتوایی در رسانه‌ی تمدن‌ساز
۲- شناخت الگوسازی به‌عنوان یکی از اهم مؤلفه‌های محتوایی
۳- نسبت‌شناسی مفهومی، عملکردی و مصداقی «اسوه» و «سلبریتی» به‌عنوان الگوهای توحیدی و غیرتوحیدی در رسانه
۴- تحلیل عملکرد رسانه‌ی ملی در حوزه‌ی الگوسازی

دریافت صوت، پلت و مستندات جلسه‌ی نهم

 

۹- جلسه‌ی دهم، مورخ ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ با عنوان «نسبت‌شناسی آگاهی در رسانه‌ی توحیدی و غیرتوحیدی»

پس از آنکه در جلسه‌ی نهم، مؤلفه‌های محتوایی رسانه معرفی گشت و «الگو» به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مصادیق آن تشریح شد؛ در جلسه‌ی دهم «آگاهی» به‌عنوان مهم‌ترین مؤلفه‌ی محتوایی از منظر دو جهان‌بینی توحیدی و غیرتوحیدی تبیین می‌گردد. در حقیقت جلسه‌ی دهم به نسبت‌شناسی علم و جهل به‌عنوان آگاهی‌های مبتنی بر حق و باطل اختصاص دارد؛

رئوس مباحث مطرح شده در جلسه‌ی دهم:
۱- جایگاه آگاهی در مؤلفه‌های محتوایی
۲- تعاریف و معانی آگاهی
– از منظر عمومی
– از منظر ایدئولوژی

۳- ریشه‌های علم و جهل
۴- نسبت‌شناسی مفهومی و عملکردی «علم» و «جهل» به‌عنوان آگاهی‌های توحیدی و غیرتوحیدی
۵- بررسی Science به‌عنوان مصداق‌ جهل در عصر حاضر
۶- تحلیل عملکرد رسانه‌های دانشی کشور از منظر علم و جهل

دریافت صوت، پلت و مستندات جلسه‌ی دهم

همچنین ببینید

انتخابات و پرسش‌های پرتکرار

📢 بشنوید 🔶🔹 انتخابات و پرسش‌های پر تکرار🔹🔶 💢 محورهای موضوعی تبیین جایگاه تمدنی انتخابات …

۳ دیدگاه

  1. سلام
    آقای شکوهیان اگر دوره ها ، مقاله ها و کتاب ها رو به صورتی که از صفحه فیلم بگیرید و توضیحات رو بگید و اسناد رو نمایش بدید بهتر باشه و تأسیر بیشتری داشته باشه.

  2. فایل های صوتی دانلود نمیشه !

    • شکوهیان‌راد

      سلام،
      لینک‌ها آزمایش شده هستند و دریافت از آنها دچار مشکل و اختلال نیست

پاسخ دادن به سید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *